Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
 

Risken att börja läcka energi

Stress är en naturlig del av livet, en livsnödvändig process i kroppen som bland annat skyddar oss vid fara, men när stressreaktionen blir konstant inverkar det skadligt på oss. Därför är det viktigt att vi lär oss tyda kroppens signaler i tid — innan vi springer läck.

Vad kan vara orsak till långvarig stress?

Vanliga stressfaktorer är dåliga relationer, brist på kommunikation och avkoppling. Det kan vara omöjliga krav från omgivningen eller oss själva, viljan att alltid vara duktig, obalans mellan arbete och fritid eller fel struktur i hur vi utför arbete och andra sysslor. Sömnen och kosten spelar också en stor roll. För lite sömn dränerar oss på energi och felaktig kost kan skapa näringsbrist.
Positiv stress är inte heller bra i längden. Eldsjälar löper en stor risk att gå in i väggen, eftersom de har roligt och glömmer att titta efter kroppens varningssignaler.
Hjärnan klarar av att hantera mycket information, men även den kan bli stressad. Får den aldrig tillfälle att återhämta sig, blir den urladdad eller kopplar helt enkelt bort sig.

Vilka är varningssignalerna?

Upprepad smärta, till exempel huvud- eller muskelvärk. Du kan få hjärtklappning utan anledning, ont i magen, svårighet att andas eller domningskänslor i händer och fötter.
Koncentrationssvårigheter eller dåligt närminne. Du blir irriterad och arg för småsaker, självkritisk eller problemfixerad.
Du sover dåligt eller mycket utan att känna dig utvilad. Du har mycket att göra, men ingenting blir gjort. Du vill inte träffa dina vänner längre. Du har tappat din humor och lusten att göra saker. Du äter onormalt mycket eller lite.

Vad kan jag göra för att minska min stressnivå?

* Våga stanna upp och reflektera, du kan göra mycket för att själv skapa balans i ditt liv. Är det något du behöver förändra i ditt liv? Något du saknar eller har för mycket av?
* Ställ frågorna "Vad är absolut nödvändigt att jag gör?" och "Vem kan göra detta istället för mig?" Det hjälper dig att sålla bort oväsentligheter och delegera en del arbete.
* Hitta sätt att få bort en stressreaktion ur kroppen genom avslappningsövningar, vila, någon hobby, musik, promenader eller tung fysisk aktivitet. Eller ge dig ut i naturen, där finns en stor källa till återhämtning. Se till att få egen tid, då du gör det du mår bra av. Träffa vänner, ha roligt och skratta varje dag. Försök hitta utmaningar, spänning och sådant som utvecklar dig.
* För "stressdagbok" under ett par veckor. På så sätt kan du hitta ett mönster, se vilka situationer och människor som stressar dig. Skriv även ner sådant du tänker mycket på eller som bekymrar dig.
* Kanske känner du att du behöver få hjälp. Signalera det till familj eller släkt, vänner, på arbetsplatsen eller ta kontakt med din läkare. Det är viktigt att sätta ord på det man känner och våga ta kontakt. Berätta om dina behov, ingen kan läsa dina tankar.

 

(Texten har tidigare varit publicerad i Svenska Journalen, 2004.)