Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
 

Så här enkelt kan du förbättra din hälsa

Hälsopedagog Anna Lundbohm Olsson förespråkar alla typer av fysiska vardagsaktiviteter.
— Många gånger missar vi den så viktiga vardagsmotionen, att till exempel gå till affären, jobbet eller förskolan med barnen istället för att ta bilen, säger hon.
— Tillfällena ser olika ut för alla människor, men det viktiga är att vi tar dem.

Även när vi är på jobbet kan vi hitta stunder för återhämtning och motion:

Korta pauser regelbundet. Sitter du mycket framför datorn? Res på dig med jämna mellanrum, sträck på dig, gå ett varv. Behöver du prata med en kollega, gå över till denne istället för att ringa eller mejla. Det kan dessutom vara ett trevligt alternativ.

Vi behöver ljus. Den här tiden på året är det mörkt både när vi åker till jobbet och när vi ska hem igen. Enda sättet att få dagsljus är kanske på lunchrasten.

En ordentlig lunchrast. Många människor försöker korta in lunchen för att kunna sluta några minuter tidigare. Följden blir att de kanske tvingas kasta i sig maten. Ur hälsosynpunkt är det viktigt att ha en riktig paus, varva ner och tänka på något annat. Vi mår bra av en lugn stund mitt på dagen, ett mentalt avbrott från jobbet.

Hellre lite ofta än mycket ibland. Det alla tror är att ju jobbigare något är desto nyttigare är det. Men det är tvärtom, ju oftare desto bättre och intensiteten är inte så viktig. En regelbunden lunchpromenad är verkligen inte att förkasta.

 

(Texten har tidigare varit publicerad i Dagen/Arbetsdagen, 2004.)