Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
  Nio strategiska företagstips

Många böcker har skrivits, och nya kommer ständigt ut, med tips och strategier för företagare. Vi har sammanfattat en enkel lista med nio principer, som du kan använda för att ta dig en titt på ditt eget företagande.

1/ Sätt upp realistiska mål
Att bara få dagen att gå är ingen bra utgångspunkt för en egenföretagare. Har du inget mål i sikte, kan du aldrig räkna med att komma någon vart.

Sätt upp praktiska kort- och långsiktiga mål, sådant som du i efterhand kan titta tillbaka på och se vad de lett fram till. Var realistisk och tänk ut sådant som du faktiskt kan genomföra. Luftslott har en tendens att gå upp i rök när det börjar blåsa...

2/ Rätt fokus när du säljer
Det handlar inte om dig utan om dina kunder. Vad har de för behov som du kan fylla? Vad har du att erbjuda som kan lösa deras problem? Försök tänka dig in i dina kunders situation och utgå från det du ser, när du formulerar dina säljargument.

3/ Tänk och handla strategiskt
Som företagare är det lätt att fastna i det dagliga knoget med produktion och rutinsysslor. För att du ska komma vidare är det viktigt att du ser framåt några år i tiden.

Försök att vika en till tre timmar varje vecka åt att spionera på dina konkurrenter, se efter hur andra företag i din bransch arbetar och ta efter de goda idéerna. (Det är aldrig fel att härmas.)
Skapa nya kontakter, inte bara med människor du har direkt nytta av eller som kan bli dina kunder — försök använda fantasin och tänka ett steg till.

4/ Använd din tid väl
Att planera sin tid betyder inte att försöka pressa in så mycket som möjligt i almanackan. Det handlar om att prioritera rätt. Gör en lista på de saker som du tänker att du behöver uträtta. Rangordna dem efter hur viktiga de är.

Att skriva färdigt en beställd artikel kan vara prio ett för en journalist, därefter ringa några preliminära uppdragsgivare och sälja in fler jobb, sedan skicka iväg fakturor på avslutade jobb och till sist att ringa eller mejla några kollegor och prata av sig om ditt och datt. Allt har sin tid.

5/ Representera dig själv i alla lägen
Vare sig du vill det eller inte, så snart du rör dig ute är du din egen företagsrepresentant. Det du säger och hur du säger det kan leda till att du får uppdrag/beställningar eller ej. Ha alltid med dig en bibba med visitkort att dela ut när tillfälle uppstår. Var trevlig. Var positiv. Hur jobbigt du än tidvis tycker att det är att vara din egen chef, intala dig själv att du tycker att det är en förmån, så att det är det du utstrålar. Ingen potentiell kund/uppdragsgivare vill känna att de är till besvär när de efterfrågar det du säljer.

6/ Följ upp och avsluta på ett bra sätt
Gör alltid ditt bästa. Utgå ifrån att din kund ska vara nöjd varje gång. Och när du har fullföljt ett uppdrag, ring upp din kund och hör efter om det finns någonting du kan komplettera med.

Ibland kan det vara bra att ta kontakt igen efter ett tag och höra med kunden vilket resultat de har fått av dina insatser. Det kanske låter flummigt, men vi tar ett exempel:
Låt säga att du har hjälpt till att bygga och utrusta montrar till en mässa som din uppdragsgivare deltagit i. Då kan du visa ditt intresse genom att höra av dig efter mässan och lyssna efter hur det gick. Få din kund att känna sig viktig.

7/ Säg nej med en smak av ja
Du har fått en förfrågan om att utföra ett uppdrag åt en kund, men inser att din tid inte räcker till, så du blir tvungen att säga nej.

Lämna inte din tilltänkta uppdragsgivare vind för våg, utan ta vara på det förtroende som du fått genom att han eller hon tog kontakt med dig. Fundera på hur du ändå kan hjälpa uppdragsgivaren på traven.
Har du någon kollega som du vet skulle göra jobbet lika bra som du? Hänvisa då till denne och informera samtidigt honom eller henne om vad du gjort.

Detta är ett generöst sätt att dela med sig och det brukar löna sig i längden.

8/ Omge dig med genier
Oavsett om det handlar om anställda eller samarbetspartners, så ska du omge dig med kunniga, skickliga och talangfulla människor. Låt inte någon som hjälper dig med ett uppdrag göra ett halvdant jobb. Vad de gör och kan smittar av sig på dig. Det är ditt rykte det handlar om.

9/ Gör det med lust
Närhelst du kommer på dig själv med att klaga och gnälla, minns att du gör det du helst av allt vill i livet — och får betalt för det (förhoppningsvis).
Lust och arbetsglädje är smittsamt och brukar vara ett bra botemedel mot tristess.

Källor — Klicka för att läsa mer på:
Redaktionen.se