Gratis tips

Hur stressad är du? Testa dig!

Pressreleaser som säljer

Bättre och billigare trycksaker

Fler tips

Länkar: Hitta relaterad info på World Wide Web

phebe@pley.se

Sidan uppdaterad
2016-07-24

Webdesign:
www.eline.se

 

 


Portfolio
Se några av Pleys
tidigare jobb >>

Referenser
Våra kunder har ordet >>

 



Hantverk och gåvor för representation >>

 



Ladda ner kostnadsfri inspirationsbok >>

 

 
  Vad ska ditt företag heta?

Är du på gång att starta företag och kan inte bestämma dig för vilket namn du ska ge verksamheten? Här följer några frågor du kan fundera över innan du bestämmer dig.

1/ Verksamhet & produkt/tjänst

* Ska ägarens/ägarnas namn ingå i företagsnamnet? Ger det en särprägel?

* Var ska verksamheten bedrivas; lokalt, nationellt eller internationellt? Fungerar namnet på din tänkta marknad? Tänk på att vissa svenska ord eller bokstavskombinationer kan ha en olämplig betydelse på det språk som talas där du ska verka.

* Berättar namnet om företagets verksamhet? Kan det på något sätt vara missvisande, så att det skapar förvirring?

* Kan tjänst- eller produktnamn sammanfalla med verksamhetsnamnet?

2/ Namnets kvalitet

* Är namnet tillräckligt unikt eller särskiljande? Går det att blanda ihop med något annat till din nackdel?

* Skapar namnet de associationer du tänkt? Är de positiva?

* Är namnet helt fritt från negativa associationer?

* Innehåller namnet någon symbolisk betydelse?

* Är det lätt att uttala?

* Går namnet att uttala på främmande språk?

3/ Namnbilden

* Ger namnet en bra visuell ordbild?

* Kan det fungera bra i en logotyp?

* Bidrar kombinationen av bokstäver till logotypen?

* Är ditt val av gemena eller versala bokstäver medveten?

4/ Ditt varumärke

* Identifierar du dig med valet av namn? Är det DU?

* Passar det på den tjänst eller produkt du säljer?